In EMX 250

Freek van der Vlist van het Carglass Honda team heeft in de tweede wedstrijd om het EMX250 Kampioenschap in het Portugese Agueda een goede snelheid laten zien.

Toch zat het de crosser uit Apeldoorn niet helemaal mee want door een zware valpartij in de eerste manche moest hij voortijdig de wedstrijd verlaten. In de tweede manche reed hij lang in de top tien maar door verschillende fouten, finishte hij op een zestiende plaats. Steven Clarke reed in de eerste manche een dijk van een inhaalrace en kwam van buiten de top dertig terug naar een negentiende plaats. Helaas kreeg hij in de tweede manche af te rekenen met tegenslag waardoor hij vroegtijdig de wedstrijd moest verlaten.

Omdat het op de dagen voorafgaande aan het evenement veel had geregend lag het circuit er op zaterdagochtend lastig bij toen Freek de baan op ging om te trainen. Er zaten al veel sporen in het circuit en op sommige plaatsen was het erg verraderlijk. Ondanks dit voelde Freek zich al snel vertrouwd in de omstandigheden en wist zich als achtste in zijn groep rechtstreeks voor de wedstrijd te kwalificeren.

Toen het starthek in de eerste manche naar beneden klapte, kwam Freek niet goed weg bij de start en moest van buiten de top dertig terug naar voren zien te komen. Omdat hij in de eerste paar ronden de juiste lijnen op het circuit reed, kwam hij binnen tien minuten aan op een veertiende plaats. Freek zag dat er meer in zat en ging in de aanval op de dertiende man. Echter bij een inhaalmanoeuvre kwam er een steen bekneld te zitten tussen zijn achterrem waardoor hij geen achterrem meer had. Freek gaf niet op en zette door maar bij het naar beneden springen in een afdaling maakte hij een inschattingsfout waardoor hij naar zijn voorrem greep. Dit had tot gevolg dat hij met een geblokkeerd voorwiel neer kwam, wat een zware valpartij tot gevolg had. Omdat Freek geen achterrem meer had en de risico’s te groot waren om op hoge snelheid verder te rijden, besloot hij om de wedstrijd te verlaten.

Met nieuwe motivatie ging hij in de tweede manche van start. Ditmaal zat hij er vele malen beter bij en kon als achtste aan de wedstrijd beginnen. Met een goed ritme werkte hij zich op naar een vierde plaats maar helaas maakte hij gedurende de wedstrijd een aantal fouten waardoor hij op een zestiende plaats over de finish kwam.

Omdat Freek in de eerste manche niet tot scoren was gekomen, eindigde hij in het dagklassement op een 22ste plaats. In de tussenstand om het Europees Kampioenschap bezet hij na twee wedstrijden de dertigste plaats.

Steven Clarke, die in de eerste wedstrijd in Spanje een zeer sterke indruk achter liet, had het moeilijk in Portugal. Hij kwalificeerde zich via de laatste kans en dit zorgde ervoor dat hij in beide manches een slechte plaats achter het starthek had. In de eerste manche reed hij een dijk van een inhaalrace en kwam vanaf een vijfendertigste plaats helemaal terug naar een negentiende positie, wat hem twee punten opleverde. In de tweede manche kreeg hij met tegenslag af te rekenen waardoor hij voortijdig de wedstrijd moest verlaten.

Door de moeilijke wedstrijd van Clarke in Portugal is hij in de tussenstand om het Europees Kampioenschap teruggevallen naar een twaalfde plaats. De volgende wedstrijd staat gepland op 1 mei in Orlyonok, Rusland waar beide rijders er alles aan gaan doen om hun posities in de tussenstand te verbeteren.

Daguitslag EMX250 in Portugal:
1 Mathys Boisrame 50 Pnt
2 Mel Pocock 36 Pnt
3 Giuseppe Tropepe 29 Pnt
4 Maxime Renaux 28 Pnt
5 Roan van de Moosdijk 28 Pnt
22 Freek van der Vlist 5 Pnt
25 Steven Clarke 2 Pnt

Tussenstand EMX250 Kampioenschap:
1 Mel Pocock 73 Pnt
2 Pierre Goupillon 65 Pnt
3 Giuseppe Tropepe 63 Pnt
4 Martin Barr 62 Pnt
5 Mathys Boisrame 58 Pnt
12 Steven Clarke 33 Pnt
30 Freek van der Vlist 5 Pnt

Recent Posts

Start typing and press Enter to search